KISAH SI PEMBUAT MAKSIAT

Ada seorang lelaki yang suka berbuat maksiat. Kemudian dia mendatangi seorang ulama dan bertanya tentang dirinya yang suka berbuat kejahatan.


Lelaki : Wahai ulama, aku sering melakukan kejahatan. Adakalanya terniat di hatiku untuk berhenti melakukan dan ya, tetapi kebiasaan aku melakukan kejahatan mengatasi niat hatiku untuk berhenti.


Ulama : Boleh. Engkau boleh terus lakukan kejahatan kepada Allah.


Lelaki itu bingung. Bagaimana yah ulama ini, orang selalu mencegah dari berbuat kejahatan, tapi dia berkata BOLEH..???!!! Lelaki itu melihat ulama itu tersenyum.


Ulama : Tapi ada 5 syarat yang harus engkau tunaikan.


Lelaki : Apa syaratnya..???


Ulama : Syarat pertama, JANGAN TINGGAL DI BUMI ALLAH..


Lelaki : Mana mungkin, wahai ulama..!!! Kalau begitu, di mana aku mau tinggal..???


Ulama : Syarat kedua, JANGAN SEDUT OKSIGEN ALLAH..


Lelaki : Mustahil wahai ulama..!!! Kalau aku tidak sedut oksigen, maka matilah aku..


Ulama : Syarat ketiga, JANGAN MAKAN REZEKI ALLAH..


Lelaki : Itu ternyata mustahil wahai ulama..!!! Selama ini rejekiku semuanya Allah yang memberi..


Ulama : Syarat terakhir, kalau kau masih mau buat kejahatan, APABILA DATANG MALAIKAT IZRAIL UNTUK MENCABUT ROHMU, KATAKANLAH : TUNGGU SEBENTAR WAHAI IZRAIL, AKU MAU KEMBALI MEMBUAT AMAL KEBAIKAN..


Jika engkau berjaya menunaikan walaupun 1 daripada syarat tersebut, maka aku tidak akan menghalang engkau berbuat kejahatan..!


Lelaki : Mustahil..!!! Mustahil..!!! Mustahil..!!! Aku tidak mampu melakukan itu semua..!!! Ya Allah, ampuni aku Ya Allah..!!! Aku bertaubat, Ya Allah..!!! Aku bertaubat..!!! Betapa banyaknya nikmat yang telah Kau berikan selama ini.. Terima kasih Ya Allah..
Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Post Saya

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...